Autor Wiadomość
aw
PostWysłany: Czw 19:51, 08 Kwi 2010    Temat postu:

4. POSTĘPOWANIE W SPRAWIE OCEN ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PLANOWANYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ

* Uwarunkowania procedury
* Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu
* Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, wymagających sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko
* Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla przedsięwzięć, dla których obowiązek sporządzania raportu może być wymagany
* Decyzja o pozwoleniu na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego oraz decyzja o pozwoleniu na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części
* Koncesje geologiczne i górnicze
* Pozwolenia wodnoprawne
* Decyzja ustalająca warunki prowadzenia robót zmieniających stosunki wodne
* Decyzja zatwierdzająca projekt scalenia lub wymiany gruntów
* Decyzja o zmianie lasu na użytek rolny
* Decyzja o ustaleniu lokalizacji autostrady

5. POSTĘPOWANIE DOTYCZĄCE TRANSGRANICZNEGO ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO

* Załącznik 1. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz kryteriów kwalifikujących przedsięwzięcie do sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko
* Załącznik 2. Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie rodzajów i zakresu opracowań ekofizjograficznych
* Załącznik 3. Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych warunków jakim powinna odpowiadać prognoza oddziaływania na środowisko projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego

4. POSTĘPOWANIE W SPRAWIE OCEN ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PLANOWANYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ

Uwarunkowania procedury

Zgodnie z ustawą "o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie oraz o ocenach oddziaływania na środowisko", wydanie decyzji dotyczącej planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko wymaga przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko (art.25ust.1). Postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko stanowi część postępowania zmierzającego do wydania decyzji i przeprowadza je organ właściwy do wydania decyzji. Zgodnie z zapisem art.25 ust.2 ustawy "o ocenach" postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko wymaga udziału organu właściwego w sprawach środowiska. Zasadę tę uszczegóławia art.37ust.1 pkt 1 i 2, w którym określono, że organem właściwym do uzgadniania przed wydaniem decyzji (oprócz koncesji geologicznych, art.25ust.3pkt3) oraz wydawania opinii odpowiednio, w sprawie obowiązku sporządzania raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko lub jego zakresu jest:

*

wojewoda - w odniesieniu do przedsięwzięć (za wyjątkiem autostrad), dla których obowiązek sporządzenia raportu jest obligatoryjny (art.37ust.1pkt1);
*

starosta oraz powiatowy inspektor sanitarny - w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których obowiązek sporządzenia raportu może zostać nałożony przez organ właściwy do wydania decyzji (art. 37 ust. 1pkt 2).

Takie ustalenia są bezpośrednią konsekwencją przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku o zagospodarowaniu przestrzennym.

Organami właściwymi do uzgadniana przed wydaniem decyzji w zakresie realizacji przedsięwzięć związanych z postępowaniem wodnoprawnym w sprawie przesyłu wody jest Minister Środowiska oraz Główny Inspektor Sanitarny (art. 37 ust. 2).

Na podstawie delegacji zawartej w art.30 ust.4 ustawy "o ocenach" Rada Ministrów wyda rozporządzenie, w którym będzie lista przedsięwzięć wymagających sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko - zgodnie z art.30 pkt 1 (tabela nr 1) oraz lista przedsięwzięć, dla których taki obowiązek może być nałożony przez organ właściwy do wydania decyzji - zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 (tabela nr 2).

Tabela 1. Procedura OOS dla przedsięwzięć wymagających decyzji o wzizt w przypadku obligatoryjnego wymogu sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko

Inwestor składa do wójta, burmistrza, prezydenta miasta:

* wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
* raport oddziaływania na środowisko.



Inwestor składa do wójta, burmistrza, prezydenta miasta:

* wniosek o ustalenie zakresu raportu oddziaływania na środowisko;
* charakterystykę przedsięwzięcia.

Wójt, burmistrz, prezydent miasta:

* zwraca się do wojewody o wydanie w trybie art. 106 Kpa opinii w sprawie zakresu raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
* wydaje postanowienie, w którym określa zakres raportu.

Inwestor składa wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta:

* wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
* raport oddziaływania na środowisko w zakresie zgodnym z postanowieniem.

Wójt, burmistrz, prezydent miasta:

* podaje do publicznej wiadomości informację o zamieszczeniu w publicznie dostępnym wykazie:
* wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
* raportu oddziaływania na środowisko;
* możliwości i miejscu składania uwag i wniosków;
* może przeprowadzić rozprawę administracyjną otwartą dla zainteresowanych;
* rozpatruje zgłoszone uwagi i wnioski;
* występuje do wojewody z wnioskiem o uzgodnienie przedsięwzięcia w trybie art. 106 Kpa;
* wskazuje wariant przedsięwzięcia dopuszczony do realizacji, w przypadku gdy z postępowania w sprawie OOS wynika zasadność realizacji innego niż wnioskowany przez inwestora;
* wydaje decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
* podaje do publicznej wiadomości informację o zamieszczeniu decyzji w powszechnie dostępnym wykazie.

Właściwy organ przeprowadza postępowanie w sprawie OOS przed wydaniem:

* pozwolenia wodnoprawnego;
* decyzji ustalającej warunki prowadzenia robót, polegających na regulacji wód lub zmieniających stosunki wodne.

Inwestor - o ile nie przeprowadzono postępowania w sprawie OOS w postępowaniu wodnoprawnym:

* sporządza projekt budowlany;
* sporządza raport oddziaływania na środowisko;
* występuje do wojewody o uzgodnienie wymagane przed wydaniem pozwolenia na budowę.

Wojewoda w drodze decyzji wydaje uzgodnienie wymagane przed wydaniem pozwolenia na budowę

Inwestor składa do starosty (wojewody):

* wniosek o wydanie pozwolenia na budowę;
* raport oddziaływania na środowisko;
* decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
* projekt budowlany;
* uzgodnienia;
* dokument stwierdzający tytuł prawny do terenu.

Starosta (wojewoda):

* podaje do publicznej wiadomości informację o zamieszczeniu w publicznie dostępnym wykazie:
* wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę;
* raportu oddziaływania na środowisko;
* możliwości i miejscu składania uwag i wniosków;
* ma możliwość przeprowadzenia rozprawy administracyjnej;
* rozpatruje zgłoszone uwagi i wnioski;
* wydaje decyzję o pozwoleniu na budowę;
* podaje do publicznej wiadomości informację o zamieszczeniu decyzji w powszechnie dostępnym wykazie.

Inwestor rozpoczyna realizację inwestycji

Tabela 2. Procedura OOS dla przedsięwzięć wymagających decyzji o wzizt, dla których sporządzenie raportu może być wymagane

Inwestor składa do wójta, burmistrza, prezydenta miasta:

* wniosek o ustalenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu;
* charakterystykę planowanego przedsięwzięcia.

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta:

* zamieszcza wniosek o wydanie decyzji w publicznie dostępnym wykazie;
* kwalifikuje planowane przedsięwzięcie do kategorii, dla której sporządzenie raportu może być wymagane;
* zwraca się do starosty oraz do powiatowego inspektora sanitarnego o wydanie w trybie art. 106 Kpa opinii co do konieczności sporządzenia oraz zakresu raportu oddziaływania na środowisko;
* na podstawie opinii i kryteriów określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów ocenia potrzebę sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko.

T A K




N I E

Wójt, burmistrz, prezydent miasta

wydaje postanowienie, w którym nakłada na inwestora obowiązek sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko oraz określa jego zakres.

Inwestor

składa raport oddziaływania na środowisko.

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta:

* podaje do publicznej wiadomości informację zamieszczeniu w publicznie dostępnym wykazie:
* wniosku o wydanie decyzji;
* raportu oddziaływania na środowisko;
* możliwości i miejscu składania uwag i wniosków;
* może przeprowadzić rozprawę administracyjną otwartą dla zainteresowanych;
* rozpatruje zgłoszone uwagi i wnioski;
* występuje do starosty i powiatowego inspektora sanitarnego o uzgodnienie dokumentacji potrzebnej do wydania decyzji;
* skazuje wariant inwestycji dopuszczony do realizacji;
* wydaje decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
* podaje do publicznej wiadomości informację o zamieszczeniu decyzji w publicznie dostępnym wykazie.

Inwestor - o ile nie przeprowadzono postępowania w sprawie OOS w postępowaniu wodnoprawnym:

* sporządza projekt budowlany;
* sporządza raport oddziaływania na środowisko;
* występuje do powiatowego inspektora sanitarnego o uzgodnienie;
* występuje do starosty o uzgodnienie w przypadku gdy pozwolenie na budowę dotyczy obiektów i robót budowlanych, dla których pozwolenie na budowę wydaje wojewoda.

Starosta i powiatowy inspektor sanitarny

wydają w drodze decyzji uzgodnienie wymagane przed wydaniem pozwolenia na budowę.

Inwestor

występuje do starosty lub wojewody z wnioskiem o pozwolenie na budowę załączając:

* raport oddziaływania na środowisko,
* decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
* projekt budowlany,
* uzgodnienia,
* dokument stwierdzający tytuł prawny do terenu.

Starosta (wojewoda);

* podaje do publicznej wiadomości informację o zamieszczeniu w publicznie dostępnym wykazie:
o wniosku o wydanie decyzji;
o raportu oddziaływania na środowisko;
o możliwości i miejscu składania uwag i wniosków;
* może przeprowadzić rozprawę administracyjną otwartą dla zainteresowanych;
* rozpatruje zgłoszone uwagi i wnioski;
* ydaje decyzję o pozwoleniu na budowę;
* odaje do publicznej wiadomości informację o zamieszczeniu decyzji w publicznie dostępnym wykazie.



Wójt, burmistrz, prezydent miasta

wydaje decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (bez potrzeby przeprowadzania postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko).

Inwestor rozpoczyna realizację inwestycji

W celu ograniczenia marginesu swobodnego uznania organu dokonującego kwalifikacji do grupy przedsięwzięć wymagających sporządzenia raportu, w rozporządzeniu zostaną zawarte szczegółowe kryteria, jakimi powinien kierować się organ. W drugiej grupie przedsięwzięć, dla których obowiązek sporządzenia raportu może być nałożony ograniczono niektóre wartości progowe (wielkość obszaru, wielkość produkcji, itp.). Takie rozwiązanie ma na celu zastosowanie przez organ indywidualnego podejścia do każdego rozpatrywanego przedsięwzięcia i zapewnienie wnikliwej analizy całej dokumentacji technicznej zgłoszonej przy wniosku o wydanie decyzji oraz wszystkich uwarunkowań środowiskowych.

Dla przedsięwzięć, które wymagają sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko, ustawa przewiduje możliwość, opisaną w art. 28, skierowania przed wystąpieniem o wydanie decyzji, o których mowa w art. 25, przez wnioskującego (inwestora) zapytania o zakres raportu oddziaływania na środowisko.
Organ, kierując się lokalizacją, charakterem i skalą potencjalnego oddziaływania przedsięwzięcia, może odstąpić od niektórych wymagań dotyczących zawartości raportu. Tym sposobem inwestor może uzyskać zgodę na sporządzenie raportu, którego zakres będzie mniejszy od wymaganego ustawą. Jest to istotny nowy element w procedurze, który zmienia dotychczasowe sztywne wymagania co do zakresu oceny, wynikające z rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 14 lipca 1998 roku w sprawie określenia rodzajów inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska oraz wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko tych inwestycji.

Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, na postanowienie ustalające zakres raportu nie przysługuje zażalenie. Ustalając zakres raportu organ powinien uwzględnić, w stopniu uzasadnionym charakterem danego przedsięwzięcia, wszystkie obligatoryjne elementy raportu, określone w art. 31 ustawy (art. 28 ust. 3).

Rozdział 5 ustawy o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie oraz o ocenach oddziaływania na środowisko poświęcony jest postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć. Zakres decyzji, które wymagają przed ich wydaniem, przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko jest znacznie szerszy niż obowiązujący w poprzednich przepisach, wynikających z kilku ustaw, w tym z ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku
o zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku - Prawo budowlane, ustawy z dnia 30 stycznia 1980 roku o ochronie i kształtowaniu środowiska, ustawy z dnia 27 października o autostradach płatnych i ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku - Prawo geologiczne i górnicze.

Obligatoryjny udział społeczeństwa w postępowaniu, jako zasadę, przewiduje się tylko w przypadku obowiązku sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, co wynika z art. 32.

Tok postępowania we wszystkich rodzajach decyzji wymienionych w art. 25 jest praktycznie taki sam lub bardzo podobny. Różnice polegają przede wszystkim na tym, jaki organ administracji publicznej (właściwy do wydania decyzji) przeprowadza postępowanie i jaki organ jest właściwy do uzgadniania przed wydaniem decyzji oraz wydawania opinii odpowiednio, w sprawie obowiązku sporządzania raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko lub jego zakresu, co wynika z art. 37.

W postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, niezależnie od ewentualnego obowiązku sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, należy przeanalizować oraz ocenić bezpośredni i pośredni wpływ danego przedsięwzięcia na środowisko, zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne, dobra kultury, wzajemne oddziaływanie między wymienionymi elementami, dostępność do złóż kopalin, a także możliwości oraz sposoby zapobiegania i zmniejszania negatywnego oddziaływania na środowisko oraz wymagany zakres monitoringu. Wskazane w art. 26 pkt 1 i 2 elementy, które powinny być uwzględnione w tym postępowaniu, stanowią odpowiednik § 2 ust. 1 pkt 1 i § 2 ust. 3 rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 14 lipca 1998 roku. Nowością jest obowiązek określenia, w postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, wymaganego zakresu monitoringu danego przedsięwzięcia.

Tok postępowania w zakresie udziału społeczeństwa w procedurze przyjmowania dokumentów lub wydawania decyzji określony jest w rozdziale 3 ustawy "o ocenach" i wynika z art.13. Można przedstawić go na przykładzie jednej z najczęściej wydawanych decyzji, jaką jest decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Organem administracji publicznej prowadzącym postępowanie jest, zgodnie z art.40 ust.3 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Organ ten wszczynając postępowanie:

* podaje do publicznej wiadomości informacje o zamieszczeniu w publicznie dostępnym wykazie (jego wzór określił w drodze rozporządzenia Minister Środowiska na podstawie delegacji zawartej w art.5 ust.8; Dz.U. nr 16, poz. 182) wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz o możliwości składania uwag i wniosków w terminie 21 dni od daty podania do publicznej wiadomości, wskazując jednocześnie miejsce ich składania (art. 13 ust. 1 pkt 1);
* podanie do publicznej wiadomości o wpłynięciu wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu następuje w drodze zamieszczenia odpowiedniej informacji na tablicy ogłoszeń w siedzibie organu właściwego w sprawie: wójta (w urzędzie gminy), burmistrza, bądź prezydenta (w urzędzie miasta) (art. 13 ust. 3);
* obwieszczenie takie powinno być zamieszczone także w pobliżu miejsca planowanego przedsięwzięcia (inwestycji) oraz na terenie gminy sąsiedniej, gdy przedsięwzięcie to ma być zlokalizowane w pobliżu granicy administracyjnej gminy bądź przewiduje się, że będzie ono miało wpływ na obszar gminy/gmin sąsiedniej (-nich) (art. 13 ust. 3);

*
w przypadku, gdy siedziba właściwego organu mieści się na terenie gminy innej niż gmina właściwa miejscowo ze względu na przedmiot ogłoszenia, podanie informacji o złożeniu wniosku powinno nastąpić - także przez ogłoszenie w prasie lub w sposób zwyczajowo przyjęty w miejscowości lub w miejscowościach właściwych ze względu na przedmiot ogłoszenia (art. 13 ust. 3);
*
istotnym uzupełnieniem upowszechnienia takiej wiadomości jest również konieczność zamieszczenia informacji na stronie internetowej organu właściwego do wydania decyzji, jeśli organ taką stronę prowadzi; należy sądzić, że wiele urzędów gmin i miast korzysta z takiego nośnika informacji, a na pewno stanie się on powszechny w niedalekiej przyszłości, co ułatwi docieranie do interesujących informacji organizacjom ekologicznym, mającym zasięg działania regionalny lub ogólnopolski, a ich siedziba oddalona od jest od miejsc planowanych przedsięwzięć (art. 13 ust. 4);
*
w terminie 21 dni od daty podania do publicznej wiadomości informacji o wpłynięciu wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu każdy (osoba fizyczna lub prawna) ma prawo do składania uwag i wniosków w postępowaniu, którego przedmiotem jest przyjęcie dokumentów lub wydanie decyzji (art.12); jest to nowe podejście w porównaniu do poprzednich przepisów, które umożliwiały składanie wniosków jednostkom pomocniczym samorządu terytorialnego oraz organizacjom społecznym właściwym ze względu na przedmiot i teren działania;
*
organizacje społeczne, które powołując się na miejsce i przedmiot statutowych celów swego działania zgłoszą chęć uczestniczenia w określonym postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa, uczestniczą w nim na prawach strony (art. 14 ust. 1);
*
organ administracji publicznej właściwy do wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (wójt, burmistrz, prezydent miasta) ma obowiązek rozpatrzyć zgłoszone uwagi i wnioski (art. 13 ust. 1 pkt 3);
*
w przypadku zaistnienia znaczących kontrowersji, np. co do celowości realizacji przedsięwzięcia, bądź jego lokalizacji, organ prowadzący postępowanie może przeprowadzić rozprawę administracyjną otwartą dla społeczeństwa (art. 13 ust. 1 pkt 2), na której inwestor powinien wyjaśnić zgłoszone zastrzeżenia, wątpliwości, aby uzyskać consensus w sprawie złożonego wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu; powinno to ułatwić przeprowadzenie następnych etapów przygotowania inwestycji.

Przedstawione na przykładzie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu postępowanie z udziałem społeczeństwa odnosi się także do raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Generalną zasadą wynikającą z art.32 jest udział społeczeństwa w stosunku do przedsięwzięć, dla których przed podjęciem decyzji sporządzany i rozpatrywany jest raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Każda decyzja, wyszczególniona w art.25ust.3, wydana przez organ musi posiadać uzasadnienie (art. 25 ust. 7). Istotnym z punktu widzenia udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko jest obligatoryjne przedstawienie informacji o sposobie wykorzystania uwag i wniosków, zgłoszonych w sposób opisany powyżej, wynikający z art. 12-17. Zabezpiecza to osoby i organizacje społeczne przed zlekceważeniem ich postulatów złożonych w rozpatrywanej sprawie, a organ wydający decyzję zobowiązuje wszystkich do rozpatrzenia uwag i wniosków.

Zgłoszone uwagi i wnioski rozpatrywane są przez organ właściwy do wydania pozwolenia i uwzględniane w toku postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. W tym przypadku wyłączony jest ogólny tryb rozpatrywania uwag i wniosków z Kodeksu postępowania administracyjnego (art. 13 ust. 1 pkt 1 lit. c) w zw. z art. 17). Decyzja wydana z naruszeniem wymagań odnośnie udziału społeczeństwa w toku postępowania, jest nieważna (art. 36).

Istotnymi z punktu widzenia udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, są zapisy art.16i18, które określają pewne ograniczenia tego udziału i dostępności do informacji o środowisku (art. 7 ust. 4 i art.1Cool oraz wskazują na kilka wyjątków, gdy tych ograniczeń się nie stosuje - informacje dotyczące emisji zanieczyszczeń (art. 7 ust. 5).

Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu

Jednym z ośmiu rodzajów decyzji wyszczególnionych w art. 25 ust.3 jest decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (wzizt) - wydawana na podstawie przepisów o zagospodarowaniu przestrzennym, a konkretnie art. 39 ust.1iart.40ust.3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku o zagospodarowaniu przestrzennym. Stosownie do postanowień art. 39 ust. 1 tej ustawy - każda zmiana zagospodarowania terenu polegająca w szczególności na wykonywaniu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego wymaga wcześniejszego ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. W tym zakresie nie nastąpiły żadne zmiany, jak również w obowiązujących wyjątkach od tej zasady, o której wspomniane jest w art.39ust.2, gdzie określono, że decyzji o wzizt nie wymagają roboty budowlane polegające na remoncie lub montażu, przebudowie oraz zmianie przeznaczenia budynku, jeśli nie powodują zmiany sposobu zagospodarowania terenu, a także roboty budowlane nie wymagające pozwolenia na budowę.

Decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, zgodnie z podanym wyżej art.40 ust.3 wydaje (z pewnymi zastrzeżeniami) wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Organem właściwym do wydania decyzji o wz i zt dla obszarów zamkniętych jest wojewoda. Wyjaśnienie pojęcia obszaru zamkniętego znajduje się w przepisach Prawa budowlanego. Ustawa ta stanowi w art. 3 pkt 15, że przez teren zamknięty należy rozumieć teren, a w szczególnych przypadkach obiekt budowlany lub jego część, dostępny wyłącznie dla osób uprawnionych, niezbędny dla obronności lub bezpieczeństwa państwa, albo bezpośredniego wydobycia kopaliny ze złoża, będący w dyspozycji zakładu górniczego (art.40 ust.3a ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym). Na obszarach morskich wód wewnętrznych i morza terytorialnego decyzję o wz i zt wydaje dyrektor właściwego urzędu morskiego (art. 40 ust. 3b).

Decyzję o wzizt wydaje organ administracyjny po uzyskaniu uzgodnień i opinii innych organów, wymaganych przez przepisy ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym lub ustaw szczególnych, np. ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska, ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, ustawy o lasach (art. 40 ust. 3).

Częścią postępowania w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu jest postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko i wymaga udziału organu, o którym mowa w art. 37, a więc organu uzgadniającego.

Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, wymagających sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko

Tok postępowania w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z udziałem postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko przedstawia się następująco (w procedurę tę powinno być włączone, na odpowiednich etapach, postępowanie z udziałem społeczeństwa; tabela nr 1):

*
Postępowanie w sprawie wydania decyzji owzizt przeprowadza wójt, burmistrz, bądź prezydent miasta; on również przeprowadza postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko (art. 27 ust. 1) oraz postępowanie z udziałem społeczeństwa (zapewnia udział społeczeństwa) (art. 12-17);
*
Wnioskodawca (inwestor), przed wystąpieniem o wydanie decyzji owarunkach zabudowy i zagospodarowania terenu może zwrócić się z zapytaniem do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o określenie zakresu raportu oddziaływania na środowisko. Lista tego rodzaju przedsięwzięć będzie zawarta w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie określenia przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz kryteriów kwalifikujących przedsięwzięcie do sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko.
* Do tego zapytania wnioskodawca musi dołączyć informacje o planowanym przedsięwzięciu, zawierające w szczególności dane o:
o rodzaju, skali i usytuowaniu przedsięwzięcia,
o powierzchni zajmowanego terenu lub obiektu budowlanego i poprzednich formach ich użytkowania,
o rodzaju technologii,
o ewentualnych wariantach przedsięwzięcia,
o przewidywanej ilości wykorzystywanych surowców, wody i energii,
o przedsięwzięciach chroniących środowisko,
o rodzajach i przewidywanej ilości zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska przy zastosowaniu przedsięwzięć chroniących środowisko (art. 28 ust. 2);
*
organ gminy (wójt, burmistrz lub prezydent miasta) określając zakres raportu, uwzględnia wymagania zapisane w art. 31 ust. 1, w stopniu uzasadnionym rodzajem i usytuowaniem przedsięwzięcia oraz skalą jego oddziaływania na środowisko. Organ ustalając zakres raportu ma możliwość uzależnienia go od specyfiki przedsięwzięcia, wrażliwości środowiska itp., czyli jest zobligowany do szczegółowej, indywidualnej analizy każdego wniosku dotyczącego planowanego przedsięwzięcia.
*

stalenie zakresu raportu następuje poprzez wydanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta postanowienia (art. 28 ust. 4) ustalającego zakres raportu, które wydawane jest po zasięgnięciu opinii właściwych organów (art.28ust.4); w przypadku przedsięwzięć wymagających sporządzenia raportu opinię taką wydaje wojewoda (art.37ust.1pkt1), albo Minister Środowiska i Główny Inspektor Sanitarny w przypadku autostrad.
*

o wniosku o wydanie decyzji owzizt wnioskodawca dołącza raport oddziaływania na środowisko sporządzony (przez osobę fizyczną lub prawną; nie jest wymagane posiadanie uprawnień biegłego z listy wojewody) zgodnie z ustalonym w postanowieniu zakresem (art. 29 ust. 1).
* w przypadku stwierdzenia przez organ wydający postanowienie, że raport powinien być wykonywany w pełnym zakresie, musi on odpowiadać wymaganiom określonym w art. 31 ust. 1 i 2.
*

przed wydaniem decyzji owzizt uruchamiana jest procedura udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko (w sprawie ochrony środowiska); wójt, burmistrz lub prezydent miasta poddaje raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko postępowaniu, o którym mowa w art. 12-17 (art.32).
*

właściwy organ, po przeprowadzeniu postępowania z udziałem społeczeństwa, rozpatrzeniu zgłoszonych w trakcie uwag i wniosków oraz ewentualnym przeprowadzeniu rozprawy administracyjnej otwartej dla społeczeństwa, z uwzględnieniem sformułowanych w jej trakcie wniosków, rozpatrzeniu wniosku wraz z raportem oddziaływania na środowisko oraz uzgodnieniu wniosku i przedłożonego wraz z nim raportu oddziaływania na środowisko z wojewodą - wydaje decyzję o wz i zt.
*

decyzja ta wymaga uzasadnienia (art. 25 ust.7). Uzasadnienie to, niezależnie od wymagań Kodeksu postępowania administracyjnego, powinno zawierać informacje o sposobie wykorzystania uwag i wniosków zgłoszonych zgodnie z art.12-17.
*

decyzji o wzizt organ może nałożyć obowiązek zapobiegania, ograniczania oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko (art. 35 ust. 1 pkt1).
*

jeżeli z postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko wynika zasadność realizacji przedsięwzięcia w wariancie innym niż wnioskowany, organ administracji publicznej (wójt, burmistrz lub prezydent miasta), za zgodą wnioskodawcy, wskazuje w decyzji o wz i zt wariant dopuszczony do realizacji, a jeżeli wnioskodawca nie wyraża zgody - umarza postępowanie (art. 34).
* decyzja owzizt jest nieważna w przypadku, gdy została podjęta z naruszeniem wymagań określonych w :
* art.12-17 - dotyczących udziału społeczeństwa w postępowaniu;
*

art. 25 ust. 2 - dotyczący udziału odpowiedniego organu w postępowaniu, w związku z opiniowaniem zakresu i uzgadnianiem (przed wydaniem decyzji) raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
*

art.38-w sprawie przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko, o ile w przypadku planowanego przedsięwzięcia oddziaływanie takie występuje;
*
art. 43 i 46 - związanych z rozpatrzeniem uwag, wniosków oraz wyników konsultacji przy wydawaniu postanowienia o zakresie raportu oddziaływania na środowisko oraz wydawaniu decyzji, a także zgłoszonych w postępowaniu związanym z oddziaływaniem transgranicznym.

Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla przedsięwzięć, dla których obowiązek sporządzania raportu może być wymagany

Procedura (tok postępowania) zasadniczo jest podobna do opisanej powyżej (tabela nr 2). Podstawowa różnica wynika z faktu zaliczenia planowanego przedsięwzięcia do drugiej grupy przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu nie jest obligatoryjny (art. 30 ust. 1 pkt 2 i ust. 2). Lista tych przedsięwzięć będzie zawarta w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie określenia przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz kryteriów kwalifikujących przedsięwzięcie do sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko.

Kwalifikacja przedsięwzięcia do sporządzenia raportu oddziaływania dokonywana jest przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta po złożeniu przez inwestora odpowiedniego wniosku o wydanie decyzji owzizt. Określenie następuje na podstawie kryteriów zawartych w §3 projektu wspomnianego rozporządzenia. Każde przedsięwzięcie winno być rozpatrywane indywidualnie z uwzględnieniem wymienionych kryteriów.

Autorzy: Ewa Florkiewicz, Jerzy Jendrośka, Ryszard Kowalczyk, Witold Lenart, Andrzej Tyszecki, Ryszard Zakrzewski


Redakcja: Andrzej Tyszecki, Współpraca: Monika Bednarska
aw
PostWysłany: Czw 19:49, 08 Kwi 2010    Temat postu:

3. PROCES OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PLANOWANYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ

* Kwalifikowanie przedsięwzięć wymagających przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko
* Ustalenie zakresu raportu
* Raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
* Konsultacje i negocjacje społeczne oraz opiniowanie dokumentu OOS
* Czynności podecyzyjne i równoległe

3. PROCES OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PLANOWANYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ

Kwalifikowanie przedsięwzięć wymagających przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko

Na podstawie delegacji zawartej w art.30 ust.4 ustawy "o ocenach" Rada Ministrów przygotowuje rozporządzenie (Załącznik 1), w którym zawarta jest lista przedsięwzięć wymagających sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko (według Aneksu I do Dyrektywy 85/337/EWG i 97/11/WE) - zgodnie z art. 30 ust.1 pkt 1 oraz listą przedsięwzięć, dla których taki obowiązek może być nałożony przez organ właściwy do wydania decyzji (według Aneksu II do Dyrektywy 85/337/EWG i 97/11/WE) - zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2. W celu ograniczenia marginesu swobodnego uznania organu dokonującego kwalifikacji przedsięwzięcia do grupy przedsięwzięć wymagających sporządzenia raportu, w rozporządzeniu zawarte są szczegółowe kryteria (według Aneksu III do Dyrektywy 85/337/EWG i 97/11/WE), jakimi powinien kierować się organ. W drugiej grupie przedsięwzięć, dla których obowiązek sporządzenia raportu może być nałożony ograniczono niektóre wartości progowe (wielkość obszaru, wielkość produkcji, itp). Takie rozwiązanie ma na celu zastosowanie przez organ indywidualnego podejścia do każdego rozpatrywanego przedsięwzięcia i wnikliwej analizy dokumentacji technicznej przy wniosku o wydanie decyzji oraz wszystkich uwarunkowań środowiskowych.

Dla przedsięwzięć, które wymagają sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko, ustawa przewiduje możliwość, opisaną w art. 28, przed wystąpieniem o wydanie decyzji, o których mowa w art. 25, skierowania przez wnioskującego (inwestora) zapytania o zakres raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Organ, kierując się usytuowaniem, charakterem i skalą potencjalnego oddziaływania może odstąpić od niektórych wymagań dotyczących raportu, określonych w art. 31. Takie rozwiązanie, wynikające wprost z Dyrektywy Rady 97/11/WE, powinno przyczynić się do zracjonalizowania procesu inwestycyjnego. Jest to istotny nowy element w procedurze, który zmienia dotychczasowe sztywne wymagania co do zakresu oceny, wynikające z rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 14 lipca 1998 roku w sprawie określenia rodzajów inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska oraz wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko tych inwestycji (Dz.U. nr 93, poz. 589).

Obligatoryjny udział społeczeństwa w postępowaniu, jako zasadę, przewiduje się tylko w przypadku obowiązku sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, co wynika z art. 32.

Rozdział 5 ustawy "o ocenach" poświęcony jest postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć, a więc w rozumieniu poprzednich przepisów procedurze inwestycyjnej, z udziałem ocen oddziaływania na środowisko. Jednak zakres decyzji, które wymagają przed ich wydaniem, przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko jest znacznie szerszy niż obowiązujący w poprzednich przepisach, wynikających z kilku ustaw, przede wszystkim z ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku o zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (Tekst jednolity: Dz.U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126, z późniejszymi zmianami), ustawy z dnia 30 stycznia 1980 roku o ochronie i kształtowaniu środowiska (Tekst jednolity: Dz.U. z 1994r. Nr 49, poz. 196, z późniejszymi zmianami), ustawy z dnia 27 października 1994 roku o autostradach płatnych (Dz.U. Nr 127, poz. 627, z późniejszymi zmianami), ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. Nr 27 poz. 96, z późniejszymi zmianami) i ustawy z dnia 24 października 1974r. Prawo wodne (Dz.U. Nr 38, poz. 230 z późniejszymi zmianami).

W art. 25 ust. 3 ustawy "o ocenach" wyszczególnionych jest osiem rodzajów decyzji, przed wydaniem których konieczne jest przeprowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko.

Decyzjami tymi są:

* decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu - wydawana na podstawie przepisów o zagospodarowaniu przestrzennym;
* decyzja o pozwoleniu na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego oraz decyzja o pozwoleniu na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części - wydawana na podstawie przepisówPrawa budowlanego;
* koncesja na poszukiwanie, rozpoznawanie złóż kopalin, wydobywanie kopalin ze złóż, bezzbiornikowe magazynowanie substancji w górotworze oraz składowanie odpadów w podziemnych wyrobiskach górniczych, poszukiwanie i wydobywanie surowców mineralnych z odpadów powstałych po robotach górniczych lub po procesach wzbogacania kopalin - wydawana na podstawie przepisów Prawa geologicznego i górniczego;
* pozwolenie wodnoprawne w zakresie:
* użytkowania urządzeń wodnych;
* poboru wód podziemnych;
* rolniczego wykorzystania ścieków;

wydawana na podstawie przepisów Prawa wodnego;

* decyzja ustalająca warunki prowadzenia robót polegających na regulacji wód oraz budowie wałów przeciwpowodziowych, a także robót melioracyjnych, odwodnień budowlanych oraz innych robót ziemnych zmieniających stosunki wodne na terenach, na których znajdują się skupienia roślinności o szczególnej wartości przyrodniczej, terenach o walorach krajobrazowych i ekologicznych, terenach czasowych lęgów ptactwa, występowania skupień gatunków chronionych i tarlisk ryb - wydawane na podstawie przepisów o ochronie i kształtowaniu środowiska;
* decyzja zatwierdzająca projekt scalania lub wymiany gruntów - wydawana na podstawie przepisów o scalaniu i wymianie gruntów rolnych i leśnych;
* decyzja o zmianie lasu na użytek rolny - wydawana na podstawie przepisów o lasach;
* decyzja o ustaleniu lokalizacji autostrady - wydawana na podstawie przepisów o autostradach płatnych - oraz decyzja o ustaleniu lokalizacji drogi ekspresowej, jeżeli przepisy ustawy o autostradach płatnych mają zastosowanie do tej drogi, gdy decyzje te dotyczą odcinków, które we wskazaniach lokalizacyjnych zostały wskazane jako newralgiczne z uwagi na uwarunkowania ochrony środowiska lub możliwość wystąpienia konfliktów społecznych.

Dla wydania tych decyzji, zgodnie z art.25 ust.1, wymagane jest przeprowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, w przypadku, gdy przedmiotem tej decyzji jest planowane przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko. Konsekwencją tego jest lub może być wymagane sporządzenie raportu oddziaływania na środowisko.

Rodzaje tych przedsięwzięć wymienione są w projekcie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz kryteriów kwalifikujących przedsięwzięcie do sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko. Delegacja do wydania tego rozporządzenia wynika z art. 30 ust.4 (Załącznik 1).

Dwa pierwsze rodzaje decyzji są najbardziej znane i najczęściej wydawane w typowym procesie inwestycyjnym: decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz decyzja o pozwoleniu na budowę. Zgodnie z dotychczasowymi przepisami do tych dwóch rodzajów decyzji najczęściej były wykonywane oceny oddziaływania na środowisko, w rozumieniu raportu (opracowania), a nie postępowania, jak określają nowe przepisy.

Etapy procesu inwestycyjnego wyznaczane są przez te dwa rodzaje decyzji, których wydanie w przypadku planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko wymaga przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. Postępowanie to stanowi część postępowania zmierzającego do wydania decyzji odpowiednich do danego etapu procedury, co wynika z art. 25 ust. 2.

Tok postępowania we wszystkich rodzajach decyzji wymienionych w art. 25 ust.3 jest praktycznie taki sam lub bardzo podobny. Różnice polegają przede wszystkim na tym, który z organów administracji publicznej (właściwy do wydania decyzji) przeprowadza postępowanie i jaki organ jest właściwy do uzgadniania przed wydaniem decyzji oraz wydawania opinii odpowiednio, w sprawie obowiązku sporządzania raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko lub jego zakresu, co wynika z art. 37.

Stwierdzenie to odnosi się także do procedury związanej z udziałem społeczeństwa w postępowaniu w sprawie ochrony środowiska, a tym samym postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć.

Ustalenie zakresu raportu

Wprowadzenie możliwości ustalenia zakresu wykonywanego raportu OOS zależnie od spodziewanego stopnia zagrożenia środowiska i zdrowia ludzi jest nowym rozwiązaniem w polskich warunkach. Dla przedsięwzięć, które wymagają sporządzenia raportu oddziaływania ustawa przewiduje możliwość skierowania przez wnioskodawcę zapytania o zakres raportu (art.28ust.1). Materiałem do przeprowadzenia takiego rozpoznania jest informacja wnioskującego inwestora przekazana organowi właściwemu do wydania decyzji (art.28ust.2). Wnioskujący powinien kierując pytanie do właściwego organu o potrzebę i zakres sporządzanego raportu zamieścić informacje zawierające dane o:

* rodzaju, skali i usytuowaniu przedsięwzięcia,
* powierzchni zajmowanego terenu lub obiektu budowlanego i poprzednich formach ich użytkowania,
* rodzaju technologii,
* ewentualnych wariantach przedsięwzięcia,
* przewidywanej ilości wykorzystywanych surowców, wody i energii,
* przedsięwzięciach chroniących środowisko,
* rodzajach i przewidywanej ilości zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska przy zastosowaniu przedsięwzięć chroniących środowisko.

Jeśli informacje te okażą się niedostateczne lub wątpliwe organ może uwarunkować odpowiedź dostarczeniem dodatkowych danych i wyjaśnień uzupełniających.

Organ administracji publicznej określając w postanowieniu zakres raportu uwzględnia wymagania zapisane w art.31ust.1, w stopniu uzasadnionym rodzajem i lokalizacją przedsięwzięcia oraz skala jego oddziaływania na środowisko.

Obowiązku dostarczania danych nie wymaga prognoza oddziaływania na środowisko projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Procedurą uzgadniania zakresu OOS nie są także objęte obiekty niezbędne na cele obronności lub bezpieczeństwa Państwa.

Raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko

Szczegółowy zakres raportu OOS określa art.31 ust.1,2 i 5 ustawy "o ocenach". Jest on taki sam dla różnych przedsięwzięć i kolejnych faz przeprowadzania procedury lokalizacyjnej, tzn. jest taki sam dla faz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, pozwoleń na budowę oraz innych decyzji wymienionych w art.25ust.3. Raport OOS winien zawierać:

opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności:

* charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji,
* główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych,
* przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia,
* opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko,
* opis analizowanych wariantów planowanego przedsięwzięcia, w tym wariantu:
* polegającego na niepodejmowaniu przedsięwzięcia,
* najkorzystniejszego dla środowiska,

wraz z uzasadnieniem ich wyboru,

* określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów, w tym również w razie nadzwyczajnego zagrożenia środowiska, a także potencjalnego transgranicznego oddziaływania na środowisko,
* uzasadnienie wybranego przez wnioskodawcę wariantu ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko w szczególności na ludzi, faunę, florę, glebę, wodę, powietrze, klimat, dobra materialne, dobra kultury, krajobraz oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami,
* opis potencjalnie znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko obejmujących bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko wynikające z:
* istnienia przedsięwzięcia,
* użytkowania zasobów naturalnych,
* zanieczyszczenia,

oraz opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę,

* opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, zmniejszanie lub kompensowanie szkodliwych oddziaływań na środowisko,
* porównanie proponowanych rozwiązań technologicznych z innymi dostępnymi rozwiązaniami stosowanymi w praktyce krajowej lub światowej z punktu widzenia czystszej produkcji, w razie gdy planowane przedsięwzięcie jest związane z użyciem maszyn lub innych urządzeń technicznych,
* wskazanie, czy dla przedsięwzięcia konieczne jest ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania w rozumieniu przepisów o ochronie i kształtowaniu środowiska oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich,
* przedstawienie zagadnień w formie graficznej,
* analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem,
* przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie budowy i eksploatacji,
* wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, na jakie napotkano opracowując raport,
* streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie,
* nazwisko osoby lub osób sporządzających raport,
* źródła informacji stanowiące podstawę dla sporządzenia raportu.

Zakres raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko określony w postępowaniu o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu uwzględnia się w postępowaniu o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Raport powinien ponadto określać stopień i sposób uwzględnienia wymagań dotyczących ochrony środowiska zawartych w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz innych decyzjach.

Natomiast w art.31ust.5 w odniesieniu do autostrad płatnych i dróg ekspresowych nakłada się oprócz informacji przytoczonych wyżej, wymóg określenia odcinków newralgicznych z uwagi na uwarunkowania ochrony środowiska lub możliwość wystąpienia konfliktów społecznych.

Raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko powinien uwzględniać oddziaływanie przedsięwzięcia na etapach jego realizacji, eksploatacji oraz likwidacji.

Ramowy zakres raportu OOS wynika bezpośrednio z przepisów ustawy. Wnioskodawca może w drodze zapytania uzyskać uszczegółowienie zakresu raportu w drodze postanowienia właściwego organu do wydania decyzji w sprawie, po zasięgnięciu opinii organu właściwego do uzgodnień w postępowaniu OOS (art.37).

Po wejściu w życie ustawy "o ocenach" nastąpiła zasadnicza zmiana, gdyż przygotowujący raporty czy prognozy nie muszą być urzędowo uprawnionymi rzeczoznawcami, ekspertami lub biegłymi, tak jak to było do tej pory. Jedynie wymóg wykonywania ocen oddziaływania autostrady lub drogi ekspresowej na dobra kultury przez biegłego z listy rzeczoznawców ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego jest tu wyjątkiem.


Konsultacje i negocjacje społeczne oraz opiniowanie dokumentu OOS

Zapewnienie konsultacji społecznej oraz właściwej jakości raportów i prognoz jest istotnym elementem obecnej procedury. Organ podejmujący decyzję przed jej wydaniem:

* publicznie informuje o tym w sposób zwyczajowo przyjęty, na zasadach określonych w ustawie "o ocenach",
* zbiera w ciągu 21 dni uwagi i wnioski,
* może przeprowadzić otwartą rozprawę administracyjną powiadamiając o niej wszystkich zainteresowanych w tym mieszkańców otoczenia przedsięwzięcia,
* rozpatruje zgłoszone uwagi i wnioski.

Organizacje społeczne (nie tylko ekologiczne) powołując się na miejsce i cele statutowe działalności zgłaszają chęć udziału w postępowaniu na prawach strony, a odmowa ich udziału może być przedmiotem zażalenia.

Minister Środowiska oraz wojewodowie tworzą odpowiednio - krajową i wojewódzkie komisje ds. ocen oddziaływania na środowisko, do których zadań należy wydawanie opinii co do jakości raportu przedłożonego do uzgodnienia lub prognozy przedłożonej do zaopiniowania. Dotyczyć to może również materiałów informacyjnych związanych z potencjalnym transgranicznym oddziaływaniem.

Elementem konsultacji w procesie OOS jest także rozszerzenie fazy opiniowania i uzgadniania:

* dla przedsięwzięć (z wyjątkiem autostrad płatnych i niektóry dróg ekspresowych) mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których wymagane jest sporządzenie raportu organem właściwym dla dokonania uzgodnienia jest wojewoda;
* dla przedsięwzięć (z wyjątkiem autostrad płatnych i niektóry dróg ekspresowych) mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek sporządzenia raportu może być ustalony właściwym dla dokonania uzgodnień jest starosta i powiatowy inspektor sanitarny;
* dla autostrad i dróg ekspresowych, jeżeli przepisy o płatnych autostradach mają zastosowanie, organem właściwym do dokonania uzgodnień jest Minister Środowiska i Główny Inspektor Sanitarny.

Należy zwrócić uwagę na fakt, że w przypadku przedsięwzięć musi nastąpić uzgodnienie, aby decyzja mogła być podjęta. Oznacza to, że opinie w kwestiach lokalizacji inwestycji wydawane np. przez Inspekcję Sanitarną są wiążące. Jest tu pewne niedociągnięcie proceduralne, gdyż wnioskodawca (inwestor) nie ma bezpośredniego formalnego kontaktu z opiniodawcą i w zasadzie nie może przekazywać mu swych uwag, wyjaśnień i sugestii. W tej sytuacji raport OOS staje się szczególnie ważny z punktu widzenia rzetelności przekazania wszelkich ważnych informacji i uwarunkowań, w tym zwłaszcza takich, które mogą być istotne dla opiniującego.


Czynności podecyzyjne i równoległe

Raport oddziaływania na środowisko wraz z dokumentacją z postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko jest podstawą do wydawania decyzji administracyjnej. Niezwykle ważną regułą jest, że organ odpowiedzialny za wydanie decyzji w sprawie przedsięwzięcia, jeżeli uzna na podstawie przeprowadzonego postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, że zasadna jest realizacja przedsięwzięcia w wariancie innym niż wnioskowany, w decyzji, za zgodą wnioskodawcy wskazuje wariant dopuszczalny lub w przypadku braku zgody umarza postępowanie (art.34).

Decyzje w sprawie przedsięwzięcia mogą zawierać obowiązki dotyczące zapobiegania, ograniczania oraz monitorowania. W szczególnych przypadkach może być także wskazane dla określonych obiektów utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania (art.71 ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska). W decyzji o pozwoleniu na budowę, rozbiórkę obiektu budowlanego lub zmianie użytkowania obiektu właściwy organ może zobowiązać wnioskodawcę do wykonania analizy porealizacyjnej (art.35).

Porealizacyjna faza procesu OOS może być długa i obejmować obowiązek wykonania analizy porealizacyjnej po pełnym uruchomieniu ocenianego obiektu (zakład przemysłowy po uzyskaniu pełnej zdolności produkcyjnej, obiekt drogowy po osiągnięciu spodziewanego natężenia ruchu, obiekt infrastruktury komunalnej po ustabilizowaniu się zasięgu czynionych usług itd.) (art.35). Możliwe jest także nałożenie obowiązku wykonania raportu OOS w fazie likwidacji lub rekultywacji
(np. składowiska odpadów).

Proces OOS musi być powiązany z wieloma innymi procedurami, o których mowa oddzielnie. Szczególną uwagę należy zwrócić na:

* ewentualną relację przedsięwzięcia ze skutkami transgranicznymi;
* skutki inwestycji dla postanowień konwencji podpisanych i ratyfikowanych przez Polskę;
* związki inwestycji z planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym.

część 4 i 5
Gość
PostWysłany: Nie 9:03, 28 Mar 2010    Temat postu:

To ta sama inwestycja.Został "upubliczniony" raport środowiskowy.Sposób w jaki to zrobiono może świadczyć o chęci ukrycia tego faktu.
Katarzyna
PostWysłany: Czw 17:33, 25 Mar 2010    Temat postu: NOWA INWESTYCJA??? BIOGAZWONIA U ZAKRZEWSKICH - MARZEC 2010

Dziś dowiedziała się, że 22/03/2010 do gminy trafiły dokuenty dotyczące biogazowni w Kosowie Lackim. Kolejne podejście, wygląda na to ,ze tym razem z uwarunkowaniami środowiskowymi. Znowy po cichu - tak, żeby jak najmniej ludzi o tym wiedziało. Informacja niby umieszczona w internecie ale tak schowana, że dopiero po telefonie do administartora strony udało mi się ją odszukać. Znowu bez konsultacji społecznych. Czy ktoś wie coś bliższego na temat nowej inwestycji? To ten sam projekt czy nowy?

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group